skip to Main Content
Strong In Manufacturing. Bel ons vandaag nog! +31(0)492 830126

Medewekerstevredenheid of motivatie?

BS&i Manufacturing en tevreden medewerkers

Motivatie verlegt grenzen

Het meten van de medewerkerstevredenheid komen we bij veel bedrijven tegen. Meestal als onderdeel van een ISO 9001 gecertificeerd kwaliteitssysteem. Maar wat zegt medewerkerstevredenheid nu precies?

In mijn optiek niet zoveel. Daarbij stel ik mij de vraag: is een tevreden medewerker een aanwinst voor het bedrijf of heb je liever een gemotiveerd medewerker die uit eigen initiatief de lat hoog legt en aanpakt? Ik kies dan voor een gemotiveerd medewerker. Een tevreden medewerker hoeft nl. niet altijd bij te dragen aan de onderneming omdat tevredenheid meer zegt over het gevoel van iemand dan over zijn drijfveren. Iemand kan bijvoorbeeld zeer tevreden een passieve rol vervullen, terwijl het management een actieve bijdrage aan het bedrijf verwacht.

Dus in plaats van te spreken over medewerkerstevredenheid lijkt het mij zinvoller om te spreken over de mate waarin een medewerker gemotiveerd is om bij te dragen aan de onderneming. Waarbij de motivatie van een medewerker bepaald wordt door:

  1. Wat het bedrijf de medewerker te bieden heeft en dus door het bedrijf te beïnvloeden is;
  2. De eigenschappen, denkwijzen en motieven van een medewerker. Zeer persoonlijk en door het bedrijf niet of nauwelijks te beïnvloeden.

Omdat motivatie een specifieke medewerker aangaat, maakt motivatie per definitie onderdeel uit van de 1:1 relatie tussen een bedrijf en die medewerker. Verbeteren van de motivatie is dus naar mijn mening een zeer persoonlijke kwestie waarin beiden, zowel het bedrijf als de medewerker, een rol spelen. De mate waarin iemand gemotiveerd is, kan daarom alleen persoonlijk gemeten worden.

BS&i heeft onderzoek gedaan hoe motivatie concreet en meetbaar te maken is. Uiteindelijk zijn we tot de onderstaande criteria gekomen:

1.Door het bedrijf te beïnvloeden motivatiefactoren

  1. Carrièremogelijkheden
  2. Senior leiderschap
  3. Erkenning door het bedrijf
  4. Loon
  5. Arbeidsvoorwaarden
  6. De fysieke werkomgeving
  7. Beschikbare middelen om de functie uit te oefenen
  8. Organisatiebeleid en bedrijfscultuur

2. Niet door het bedrijf te beïnvloeden motivatiefactoren

  1. Intellectuele nieuwsgierigheid: kennis om de kennis
  2. Behoefte aan competentie, efficiëntie
  3. Behoefte aan autonomie, zelfbepaling en controle: persoonlijke oorzakelijkheid
  4. Prestatiemotivatie en faalangst
  5. Erkenning voor persoonlijke prestaties
  6. Work/life balance
  7. Status, behoefte aan sociale erkenning en aandacht
  8. Sociaal Contact, behoefte aan gezelschap en spelen
  9. Macht, behoefte om invloed te hebben
  10. Acceptatie, behoefte aan bevestiging

Het meten van deze criteria heeft als voordeel dat dit leidt tot concrete actiepunten voor zowel het bedrijf als de medewerker. Uiteindelijk is een win-win situatie voor beiden het gevolg.

Hebt u naar aanleiding van dit artikel vragen, neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Bezoek ook onze website op www.bseni.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top